Beste ouders en verzorgers,
Wij willen u hierbij informeren over de impulsklas in onderwijsteam 1-2 en de profijtklas voor kinderen uit leerjaar 6,7 en 8.
Dit schooljaar hebben we gewerkt met een impulsklas in het onderwijsteam 1-2 voor kinderen die meer begeleiding nodig hebben voor de taal- en woordenschatontwikkeling. In de middag werkt een kleine groep kinderen met de leraarondersteuner Nicole van der Westen. Zij hebben gewerkt aan het vergroten van de woordenschat en het versterken van de taalvaardigheden.
De impulsklas is een succes, de kinderen profiteren optimaal van het aanbod en de leerkrachten zijn blij met de extra ondersteuning voor deze kinderen. Dit maakt dat wij het werken met de impulsklas in de middag volgend schooljaar willen voortzetten.
Ook willen we volgend schooljaar starten met een profijtklas voor kinderen uit de leerjaren 6,7 en 8. In de profijtklas gaat er onder begeleiding van een leerkracht, Nicole Hagenaars, 2x in de week een ochtend gewerkt worden met een kleine groep kinderen. Dit zijn kinderen die veel interesse hebben voor praktijkgerichte vakken en kiezen in het voortgezet onderwijs voor een praktische opleiding (praktijkonderwijs of een pro/BB advies waarbij leerlingen veel praktijkvakken hebben , maar ook theorie op BB niveau wordt aangeboden beroepsonderwijs).
In de profijtklas wordt talentgericht gewerkt en kijken we goed naar de talenten en kwaliteiten van de kinderen. We spelen in op de interesses van de kinderen en passen daar de activiteiten op aan. De profijtklas zal ook regelmatig activiteiten ondernemen die goed aansluiten bij de vervolgopleidingen.
Kinderen voor de impulsklas en profijtklas worden door de mentoren voorgedragen bij de zorgspecialisten en de zorgcoördinator. Samen nemen zij het besluit welke kinderen gebruik mogen maken van de extra ondersteuning. De ouders worden door de mentoren geïnformeerd over deelname aan de impulsklas en profijtklas.
De impulsklas en de profijtklas worden gefinancierd van de NPO gelden. Dit zijn de gelden die beschikbaar zijn gesteld door de overheid in verband met de mogelijke achterstanden die zijn ontstaan door de coronatijd.
Het werken met een impulsklas en profijtklas sluit goed aan bij het groepsdoorbrekend werken en het aanbieden van onderwijs op maat.
Wij hopen u door deze brief meer inzicht te geven aan de manier waarop wij in onze school extra begeleiding organiseren voor deze groep leerlingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u contact zoeken met Femke Van Oppen, de zorgcoördinator van de school.
Met vriendelijke groet,
Angelique de Vries
Melanie Clots
Directie Kindcentrum De Sleutelbloem